En fredagskväll

Så var en arbetsvecka till ända; skönt att sätta sej i soffan, ta det lugnt och slötitta på en go film. Lost in translations. Ovanligt bra och lite annorlunda...

Hur blir det på söndag? Blir det ett dubbelpass med både praktik och teori, eller bara teori? För tillfället ser det mörkt ut;
ESTA 201730Z 201821 14007KT 6000 -DZRA BR SCT010 BKN015 PROB40
            1821 2500 RADZ BR BKN009=
och enligt SMHI blir det något liknande på söndag. Nåja, prognoserna nuförtiden kan växla snabbt har jag märkt.

Någon som inte förstår koden ovan förresten? Är det flygare som läser min blogg eller vad är det för några? Det vore faktiskt kul att veta, vetja! Kan du som läser detta inte skriva ett inlägg och berätta lite? Jag ser på statistiken att det är en trogen skara som läser bloggen regelbundet.

Lite om teorin; igår gick jag igenom skrov, roder och landställ, och insåg att det inte är lönt att försöka lära sig allt. Det får bli att sikta in sig på det viktiga i varje kapitel och förstå helheten, tror jag. Hoppas att de mål som finns specade i början av varje avsnitt är relevanta för teoriprovet, så jag kan se till att jag lever upp till de målen. Så är det i den värld som jag kommer ifrån; gymnasiet med alla sina kursmål och kriterier.

Så ikväll tänkte jag ägna en stund åt bränslesystemet, elektriska systemet, brandskydd och ventilation, och i morgon läsa igenom praktiken en gång till. Igår var det en rad i den som speciellt fastnade i minnet; det viktigaste är att se till att farten hålls jämn oavsett hur man förändrar flygläget. Det kostar att flyga ryckigt.

Tills i morgon!
 

Kommentarer
Postat av: Mattias

Jag är bara flygnörd - än så länge. Men jag förstår i alla fall vädret =)

Jag läser regelbundet, skulle dock vilja se lite bilder i bloggen så att den blir ännu mer levande.

2006-10-21 @ 15:30:23
Postat av: Peter

Jag är flygintresserad "hemflygare" (simulator-spakare), och det blir väl åtminstone nåt PPL framöver.

Instämmer med Mattias om att bilder saknas.

2006-10-21 @ 16:26:10
Postat av: Karin

Jag har fler bild - på kameran... datorn har krånglat en del på sistone men jag ska försöka få upp fler bilder :)
Tråkigt med vädret... har inte flugit på ett antal veckor nu.. :(

Postat av: Stefan

Själv är jag sedan länge en flygintresserad simulatorspakare.
Sedan i höst håller jag också på att ta segelflygcert.

2006-10-22 @ 21:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback