Jag en trafikfara?

Jag läste i på text-tv häromdagen att de största trafikriskerna är småbarnsföräldrar med mobiltelefon. Jotack, om det ringer ett viktigt affärssamtal samtidigt som minstingen vrålar för att han tappat nappen och man måste sträcka sig för att stoppa i den, så ligger det väl något i vad som sägs (här borde det vara en smiley som blinkar...)


Nu är jag inte bara en småbarnsförälder med mobil, jag är även innehavare till elevtillstånd för PPL, och därför en dubbel trafikfara. ???


Jo, som jag skrev senast så kräver etydligen en "ren" sväng inblandning av alla tre rodren: Först en lätt skevning och sidoroder (i detta fall kallat bottenroder eftersom rodret svänger ut åt det håll som planet lutar) åt rätt håll följt av höjdroder för att hålla höjden. När rätt lutning infunnit sig ska man motskeva lätt för att bibehålla lutningen.


Och eftersom flyglektionen är så kort hinner man inte träna in rätt handlag just då, så vad gör man? Jo, väl i bilen tar man ett fast tag om ratten, vrider den åt höger och drar samtidigt som man trampar ner kopplingen för att simulera en snygg högersväng. Perfekt! Eller??? (Kanske en smiley som gapflabbar?)


Spana gärna in "min" kärra:
http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=00836877


Kommentarer
Postat av: Anders

... samtidigt som man tittar snett uppåt genom vindrutan för att kolla in vad det är för molntyper... och cd i bilstereon med flygradioterminologi...


ligger någon vecka efter dig... PPL-utb. Sundbro/Uppsala FK


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback