Listigt!

Dagen har som vanligt rört flyg på olika sätt, dock inte på det allra bästa sättet - har som planerat varit grounded idag.
Däremot tog vi en familjeutflykt till Ängelholm idag; körde gamlagamla E6 dit. Med gamlagamla menar jag den som användes redan på snapphanarnas(?) tid, och som är så smal så att två bilar med svårighet kan mötas.
Nåväl. Sista biten på åsen går dock på gamla E6 ner till Margretetorp, förbi lokalen där Koenigsegg tidigare hade sitt tillhåll innan det brann.
Där blev jag lite lurig, så istället för att fortsätta söderut och passera framsidan (terminalen) på ESTA tog jag en liten avvikare först så jag hamnade på baksidan istället och körde parallellt med gamla bana 22. När vi passerade under finalen på bana 14 sa jag till resten av familjen: Rakt ovanför här ska man vara på 100 m höjd för en perfekt landning (det gäller att börja skola i tid). Så passerade vi gamla vakten till F10 och jag frågade pojkarna om de tyckte museibesöket där i förrgår var roligt - visst!
Målet för turen var Ängelholms hembygdspark, ett perfekt tillhåll för barnfamiljer med stor lekplats, rejäl (hus)djurpark och olika muséer. Plötsligt hörde jag ett ovanligt ljud i luften; jojo, över trädtopparna syntes Mustangen, antagligen på väg till Ring Knutstorp för uppvisning.
Och i kväll lät jag pojkarna prova på FS2004, skolpasset om landning. Kul men svårt sa de. Nåja, landning är ju inte det lättaste... Nästa gång ska de få prova planflykt och sväng.

Jag har förresten insett varför FS inte är något vidare för VFR-träning. I och med att du inte har så mycket horisont att gå efter vid stig och sväng, bara den "lilla" vindrutan framför dig, har du dåligt med referenser. Till IFR-träning är det däremot alldeles bra!
Förresten; är det någon där ute som vet om FSX är bättre på markgrafiken än FS2004. Med högsta kvalitet på terrängen är det hyfsat bra, men jag känner knappt igen mig när jag flyger. Blir det bättre med FSX, eller finns det något bra "svensk terrängpack" där ute?

Kommentarer
Postat av: anders

Ja, fsx är bättre på markgrafiken, fast den mesh som följer med är riktigt usel när det gäller sverige (åtminstone för de områden där jag flyger).
Håller själv på att planera en flygning till arvika i slutet av veckan, hoppas på *lite* bättre väder, OVC003 känns inte så jätteskoj.

Postat av: PC

Alla knep är tillåtna!
Om vädret håller i sig blir det Uppsala-Borlänge-Mora-Borlänge-Uppsala i morgon. Men det är väl att hoppas för mycket.

2007-07-10 @ 18:04:36
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Gerth

Håller tummarna för er båda två! Volare necesse est, som det heter på finska...

2007-07-10 @ 21:12:45
URL: http://lindbergh.blogg.se
Postat av: Alexander

Hej Gerth!
Tack för en bra blogg, mycket intressant att följa!
Precis som du har märkt är terrängen inget vidare i standard-FS2004 och det är i princip likadant i FSX även om det är lite bättre i det senare, t.ex. saknas Perstorp, Klippan, Ljungbyhed och Åstorp helt, som sagt inget vidare.
Men det finns ett tillägg, Sweclass, att ladda hem som löser detta i FS2004 och gör landskapet mycket mer verklighetstroget. Det finns att hämta hem från filarkivet på www.fsnordic.net, direktlänk till Sweclass http://files.fsnordic.net/?download=1973 .
Där finns även tillägg för massa flygplatser, däribland Ängelholm, Halmstad, Höganäs, Landskrona med flera.
Har du frågor angående FS rekommenderar jag dig att fråga i forumet på samma sida, FSNordic.net, så kommer du få snabba och bra svar!
Lycka till!
/Alexander

2007-07-11 @ 13:15:34
Postat av: Gerth

Tack för hjälpen Alexander! Jag ska genast spana in Sweclass!

2007-07-11 @ 13:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback