Jodå!


En rad osannolika händelser inträffade och möjliggjorde dagens tur. 
Ett osannolikt strålande väder (CAVOK).
En osannolikt bra vindriktning (12 knop nästan rak motvind).
En osannolik replik från frugan: Ska du inte passa på att flyga idag? (Jag trodde vi hade mycket att göra, men, som hon sa, du blir så gnällig om du inte får flyga)
En osannolik händelse att planet var ledigt nästan hela dagen, helgen till trots...

Väl på plats såg jag att ingen flugit planet sedan jag gjorde det i måndags, så bränsleläget var ok. Skolningen på Katanan var i full gång, så GustavNiklas var redan utbaxad (för att komma ut med Katanan).
En snabb daglig tillsyn så var man iväg.
SASen var på inflygning, därför tog jag det lugnt på väntplatsen och gjorde de sista mentala bilderna inför de eventuella sidvindslandningarna.

Katanan var också på väg in efter en utflykt norrut, men jag trängde mig mellan och fick klart starta. Upp och iväg.
Dagens övning skulle bli föga upphetsande air-work, så först blev det fem motorlandningar med bättre och bättre resultat. Sidvinden medverkade till att jag gjorde övervägande päronsvängar in på finalen. Fartkontrollen var dagens huvudfokus.

Till slut var jag nöjd och övergick till bedömningslandningar. Tre stycken blev det, och hyfsade sådana. Första gången låg jag för långt bort på medvinden, vilket visade sig när jag faktiskt var tvungen att fuska lite med gasen på kort final för att nå fram. Vad som kan förbättras nästa gång är rotationshöjden och precisionen.

Avslutningsvis blev det återigen två motorlandningar, en normal och en utan klaff. Nöjd med båda.

Det kändes skönt att få gjort ett riktigt arbetspass; det märktes att man behöver ta sig en sådan genomkörare då och då.
Sammanfattningsvis en överraskande förmiddag; det hade jag inte räknat med när jag vaknade i morse!

Kommentarer
Postat av: PC

Låter som en bra dag!
Sätter mitt hopp till morgondagen och en tur med Tupplur Sr. och Jr.

Postat av: tuppluren

Haha... jag känner igen "du blir så gnällig om du inte får flyga". Hoppas på fint väder imorgon. PC ska tydligen sitta jumpseat på en tur med mig och junior. (Vad jobbigt det är nu när vi båda har cert ;-p)

2007-11-10 @ 21:52:17
URL: http://tupplur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback